Korruption, modell (s)
"Varje stat skall sträva efter att anta, upprätthålla och förstärka system för rekrytering /.../ av offentliga tjänstemän /.../ som baseras på duglighet, öppenhet och objektiva kriterier som förtjänst, rättvisa och lämplighet."
Aftonbladet granskade 2005 alla tillsättningar av generaldirektörer sedan 2004 och bilden är tydlig: när regeringen utser generaldirektörer och andra höga statliga chefer sker det under största möjliga tystnad. Vid informella möten diskuterar ministrarna vem de vill ha. Men processen är omöjlig att demokratiskt granska eftersom bara statsråden vet hur snacket har gått.
- Det har jag ingen som helst anledning att göra ...
Rolf Sandahl är statsvetare på Ekonomistyrningsverket, som utrett generaldirektörsutnämningarna åt finansdepartementet. Han anser att Sverige bryter mot FN:s korruptionskonvention:
- Om man har den definitionen så är det ju helt solklart. Sverige borde ha ett öppet system, men det har man inte.
Den slutna processen gör att det aldrig går att veta om den bäste fått jobbet.
- Många som statsministern och regeringen inte känner till får aldrig chansen att söka jobbet. Enda skälet varför regeringen vill ha systemet kvar är förmodligen för att ha kontroll över vilka som får tjänsterna, säger Rolf Sandahl.
Våren 2004 ville regeringen inte ens utreda om öppenheten ska öka, men övriga riksdagspartier, utom vänsterpartiet, tvingade regeringen att ge grundlagsutredningen i uppdrag att fundera över frågan.
Även hovrättspresidenten Johan Hirschfeldt har utrett den svenska utnämningsmakten. Inte heller hans utredning, som presenterades år 2000, har rubbat politikernas cirklar. I Johan Hirschfeldts utredning fanns flera förslag till förbättringar. Bland annat förordade han ett system som innebär att urvalsprocessen sköts av rekryteringsnämnder som ger förslag på lämpliga kandidater.
En förändring verkar vara långt borta: mellan januari 2004 och augusti 2005 gav regeringen ny eller förlängd anställning åt 62 generaldirektörer. 43 av dem, 69 procent, har antingen haft ett politiskt förtroendeuppdrag, en politisk tjänst eller arbetat i regeringskansliet (enligt Aftonbladet).
När man ställer frågan om varför utnämningsprocessen tillåts vara sluten brukar de ansvariga svara något i stil med att ”Sverige är för litet för ett öppet ansökningsförfarande”. Ingen skulle vilja skylta med att söka ett toppjobb – det skulle bli alltför pinsamt för dem som inte får det.
Det är bara det att Norge är ännu mindre. Och där – liksom i flera andra västeuropeiska länder, även småländer som Finland – är utnämningsprocessen öppen. I England, Holland och Danmark anser man att politiker inte bör utses till statstjänstemän och tjänsterna utannonseras. I Finland och Norge utlyses landshövdingetjänster offentligt och i USA och EU frågas tilltänkta myndighetschefer/kommissionärer ut av kongressen/EU-parlamentet.
Göran Persson har offentligt redovisat hur politiserade tillsättningarna ofta är. Han har slagit fast inför KU att det är svårt för gamla politiker att bli något annat än generaldirektör. Även departementens statssekreterare har gräddfil till generaldirektörsposterna. Persson har själv bekräftat att de ofta blir myndighetschefer:
- Det har visat sig vara en utmärkt lösning.
Säkert en utmärkt lösning för politikerna, som utnämns, men inte för Sverige! Avskaffa detta korrupta system!
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida