08 april 2006

Miljöministern läxar upp motorjournalist

Du kanske inte vet att det finns olika dieselbränsle, ”Europadiesel” och ”Sverigediesel”?

I Sverige infördes 1991 en renare diesel än övriga Europa, miljöklass 1, MK 1, med en lägre svavelhalt än dieseln i Europa. 90 procent av all diesel som säljs är MK1 och denna dieseln ges i dag en skatterabatt på 56,7 öre.

Men under dessa 15 år har dieseln i Europa steg för steg blivit renare och redan idag säljs ”Europadiesel” med lika låg svavelhalt i Europa och i våra grannländer, men denna "Europadiesel" är belagd med den högre skatten.

Vissa små skillnader i kvalitet finns, men med nya bilar med partikelfilter blir dock skillnaden liten eller obefintlig – och det är ju sådana bilar som satt fart på den svenska dieselmarknaden. "Europadieseln" har ändå sålts i Sverige vid ett par tillfällen under 2005.

Faktiskt är det så, att den svenska miljödieseln också ger högre utsläpp av växthusgasen koldioxid - dels drar bilarna 3-5 procent mer bränsle på grund av det lägre energiinnehållet, dels ökar själva framställningsprocessen utsläppen med 10 procent.

Men det akuta problemet är nu att Sveriges egen kapacitet för att tillverka vår egen, speciella miljödiesel har nått taket! Orsaken är att dieselandelen i den svenska bilförsäljningen nu är uppe i 17 procent, dubbelt så hög som i fjol. Och oljebolagen i Sverige vill inte investera nytt för att tillverka mer – inte så konstigt med tanke på att ”Europadieseln” är bättre ur miljösynpunkt. Det finns f. n. bara fem raffinaderier i Norden som kan tillverka den speciella, svenska miljödieseln. Begränsad tillgång, men ökad efterfrågan – där finns förklaringen till det höga dieselpriset i Sverige...

”Om Europadieseln fick samma skattefördel som svenska MK 1 skulle priset kunna sänkas med 30 öre direkt – och så småningom med hela skatteskillnaden på 57 öre. Men vi tror ju att vi är bäst. Då får vi fortsätta leva med regler som ger oss sämre luft och dyrare diesel”, skrev motorjournalisten Håkan Matson i Dagens Industi 2006-04-06. ”Vi lever gärna i föreställningen att vi är bäst i världen på miljö – eller åtminstone näst bäst, efter Nya Zeeland (som vår miljöminister brukar hävda). Sanningen är en annan. När det gäller dieselbränsle … är Sverige sämst i Europa. Det beror på att våra regler är minst 15 år gamla”.

Detta uttalande föll inte i god jord hos miljöminister Lena Sommerstad. Journalisten Håkan Matson blev omedelbart uppkallad till miljödepartementet för att få en sorts ”uppsträckning”. Miljöministern uttryckte att ”den här artikeln gör mig så förbannad” och att ”den sammantagna bilden är inte korrekt” (DI 2006-04-08)

Det är sorgligt att Sveriges tidiga miljöinitiativ när det gäller diesel, nu schabblats bort och vi blir omkörda av hela Europa. Med lite bättre förutseende hade Sverige kunnat anpassa sin miljöpolitik till EU när det gäller diesel. De stora förlorarna är Sveriges bilister…

Uppläxad av miljöministern (DI)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida