16 december 2008

Satsa på vägar, inte järnvägar – billigare för miljön

Lågkonjunktur är rätt tid för infrastruktursatsningar anser de flesta politiker. Ekonomen Keynes gamla recept för att överbrygga sämre tider genom att underbalansera budget och satsa på investeringar i infrastruktur är aktuella igen.

Men vilka infrastruktursatsningar bör vara prioriterade? Svaret är inte enkelt: de rödgröna är splittrade i frågan, vänstern och miljöpartiet vill helt prioritera nyinvesteringar i järnväg, socialdemokraterna ser även behovet av satsningar på vägar och broar. Alliansen vill i högre grad än den tidigare regeringen satsa på vägar och broar.

Visst finns det ett stort behov av förbättrat underhåll av Sveriges befintliga järnvägsnät, men nysatsningar på järnväg är mer tveksamma. Och vägnätet i Sverige är sorgligt eftersatt, här behövs kraftfulla satsningar, speciellt på vägar och trafikleder i tättbebyggda delar av Sverige.

I debatten om klimatändringen hävdas alltid att det är bra för klimatet att flytta över transporter av personer och gods från våra vägar till järnväg, något som också klimatberedningen slog fast. Men någon vetenskaplig grund för att det faktiskt förhåller sig så har aldrig funnits.

Förrän nu, då statens myndighet för kommunikationsanalys SIKA, på uppdrag av infrastrukturminister Åsa Torstensson, utrett frågan om det går att sänka koldioxidutsläppen genom att flytta transporterna. Resultatet av utredningen är mycket överraskande!

Koldioxidutsläppen skulle kunna minska med 20% genom att flytta transporter till järnväg, men åtgärderna är mycket dyra: investeringar i järnväg kostar för varje sparat ton koldioxid mellan 2200 och 5000 kronor. Utredningen slår däremot fast att den stora potentialen finns i en effektivisering av varje transportslag; höjer man i stället koldioxidskatten för vägtransporter med 70 öre kostar varje ton sparad koldioxid bara 300 – 1000 kronor.

”Infrastrukturinvesteringar är ett förhållandevis kostsamt sätt att minska koldioxidutsläpp”, slår utredningen fast. Det är betydligt mer samhällsekonomiskt att använda olika styrmedel – som koldioxidskatt och trängselskatt – för att flytta över transporterna, än att minska utsläppen genom nyinvesteringar i järnväg…

Etiketter: , , , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida